Make your nieuwsbrief great again

Een goede nieuwsbrief inspireert en creëert goesting.
Met deze tips helpen we jou verder op weg!

E-mail marketing is nog altijd de beste vorm van digitale marketing. De lezer geeft bewust aan jouw informatie te willen ontvangen. Laat je lezer dus niet in de kou staan met saaie informatie.
Wesley Butstraen
Stafmedewerker toerisme Ieper

Vermijd een no-reply adres

Indien je als afzender onbekend bent, is de kans groter dat je in de prullenbak of -erger nog- in de spam belandt. Om dat te voorkomen, kun je beter gebruik maken van een persoonlijk en herkenbaar mailadres met de naam van je organisatie. Met een no-reply adres krijgt de lezer de kans niet om te reageren en feedback te geven. Da’s jammer, want: hoe weinig respons je ook krijgt, alle feedback is waardevol.

Zorg voor een goede onderwerpregel

dit is namelijk het eerste wat de ontvangers zullen zien en bepaalt voor een groot deel of ze de mail al dan niet zullen openen.
Over het algemeen is een kortere regel aantrekkelijker dan een lange. De lengte is niet het belangrijkste, maar de inhoud: wees steeds to the point. Maak nooit valse beloftes die je niet kan waarmaken in de onderwerpregel, maar zorg er tegelijk ook voor dat je aan de verwachtingen van de lezers voldoet, zo vermijd je irritaties en teleurstellingen bij de ontvangers.  Irritaties en teleurstellingen hebben een negatieve invloed op de geloofwaardigheid van je bedrijf.

Header en huisstijl

Met een goede huisstijl geef je de identiteit en het imago van je organisatie weer. Ben je eerder landelijk gepositioneerd, gebruik dan geen al te felle kleuren of schreeuwende tekstblokken. Sla je een meer modernere weg in, vermijd dan donkere tinten, maar ga voor frisse kleuren, prints en motieven.
Voeg tenslotte nog een tijdloos en herkenbaar logo toe en maak je header steeds aanklikbaar, op die manier belandt de lezer rechtstreek bij je website.

Spreek persoonlijk aan

Zo spreek je de lezer al aan in de inleiding van de nieuwsbrief, wat zorgt voor relatieopbouw. Wanneer je de nieuwsbrief afsluit met een persoonlijke begroeting, krijg je als organisatie een gezicht en verhoog je tegelijk de betrouwbaarheid van je mail. “Dag Ellen, hoeveel sterren was jouw bezoek aan X waard?” klinkt veel beter dan “Beste bezoeker”, toch? 

Werk met een duidelijke CTA

CTA staat voor Call-to-action, de bedoeling is om de lezer aan te zetten tot actie, zo gaat die een specifieke handeling uitvoeren na het zien van jouw boodschap. Dit kan van alles zijn: een reservatie maken, een brochure downloaden, inschrijven voor een evenement…
Door een goede CTA  verhoogt het aantal bezoekers naar je website, wat zorgt voor meer boekingen en reservaties. Maar hoe bepaal je nu een goede CTA? Je kunt bijvoorbeeld enkele nieuwe activiteiten in Ieper voorstellen en een link plaatsen naar de landingspagina met het volledige artikel.
Zorg hierbij steeds voor een duidelijke verwijzing, maak duidelijk wat de lezer mag verwachten als hij op de link klikt, bijvoorbeeld: ‘Lees het volledige artikel over X’ in plaats van ‘klik hier’.

Gebruik korte zinnen

Zo spreek je de lezer al aan in de inleiding van de nieuwsbrief, wat zorgt voor relatieopbouw. Wanneer je de nieuwsbrief afsluit met een persoonlijke begroeting, krijg je als organisatie een gezicht en verhoog je tegelijk de betrouwbaarheid van je mail. “Dag Ellen, hoeveel sterren was jouw bezoek aan X waard?” klinkt veel beter dan “Beste bezoeker”, toch? 

Vermeld aankomende activiteiten

Op die manier ‘lok’ je de mensen naar Ieper. Al die bezoekers hebben natuurlijk een plaats nodig om te eten, te overnachten… En laat jij daar nu net ideale partij voor zijn!  Vergeet hierbij zeker geen CTA toe te voegen: een directe knop naar je website of mailadres is hierbij al een duwtje in juiste richting… 
Het is een do om de woorden uit de onderwerpsregel Een Hoofdletter Te Geven, en een absolute don’t om ALLES IN HOOFDLETTERS TE SCHRIJVEN, want dan belanden mails automatisch in de spam.
Alles in hoofdletters schrijven, wordt ook aanzien als ‘roepen’.Door een goede CTA  verhoogt het aantal bezoekers naar je website, wat zorgt voor meer boekingen en reservaties. Maar hoe bepaal je nu een goede CTA? Je kunt bijvoorbeeld enkele nieuwe activiteiten in Ieper voorstellen en een link plaatsen naar de landingspagina met het volledige artikel.
Zorg hierbij steeds voor een duidelijke verwijzing, maak duidelijk wat de lezer mag verwachten als hij op de link klikt, bijvoorbeeld: ‘Lees het volledige artikel over X’ in plaats van ‘klik hier’.

Zorg voor goede verhouding afbeeldingen en tekst

Zorg voor dynamische beelden om je nieuwsbrief boeiend te houden. Wissel tekst voldoende af met beelden, of ondersteun je tekst met relevante foto’s. Vermijd stockfoto’s, maar gebruik steeds kwalitatieve foto’s. Zorg er ook voor dat je afbeeldingen steeds van hoge kwaliteit zijn, zo vermijd je gepixelde ‘vierkantjes’ op je foto’s.

Mobile proof

 tegenwoordig worden heel wat mails geopend op een smartphone of tablet. Het is dus belangrijk dat de nieuwsbrief hiervoor geoptimaliseerd is. Indien dat niet het geval is, is de nieuwsbrief niet goed leesbaar en zijn hyperlinks vaak te klein om op te drukken. Het is dus belangrijk dat het e-mail design responsive is, dan past de nieuwsbrief zich automatisch aan aan de schermgrootte van het toestel.

sluit aan bij de stijl van jouw logies

Je herkenbaarheid verhoogt door een herkenbaar logo en huisstijl. En welke ondernemer wil nu niet dat zijn onderneming top-of-mind is bij (potentiële) klanten? Het is ook een manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Het is dus belangrijk om al op voorhand een professionele huisstijl te kiezen die aansluit bij de identiteit van de onderneming. Verscheidene online programma’s (zoals mailchimp) staan toe passende (achtergrond)kleuren, lettertypes… toe te voegen.

Test vooraf

Je wil achteraf geen schrijf- of tikfouten of andere onoplettendheden zien die je makkelijk had kunnen voorkomen. In één oogopslag kun je op die manier zien of alle gegevens in de mail staan, of alle afbeeldingen groot genoeg staan, de tekst wel goed uitgelijn staat… 

Sluit af met een goede footer

Op het einde van de nieuwsbrief komt de footer, hierin plaats je:

– Contactinformatie en adresgegevens van je organisatie
– Aan- en afmeldmogelijkheden om je uit te schrijven voor de nieuwsbrief
– Icoontjes voor sociale media
– Een catch-all: een verzameling van links die leiden naar je website.

Bekijk enkele voorbeelden

UPDATE

Ik vond dit superinteressant artikel op een andere website en wou het ook nog delen met jullie.
Wil je zelf aan de slag met een nieuwsbrief? Gebruik dan de tips die je net las en vul ze aan met deze tips: