Tips voor Facebook

12 tips voor facebook

Via een pagina op Facebook kun je jouw klanten meer informatie geven over jouw zaak en wat er in Ieper te beleven is.
Denk hierbij altijd vanuit jouw klant en geef informatie die echt nuttig is.

Elke maand komt hier een extra tip. (de nieuwste tip staat altijd bovenaan)

Top Topicals, je kent ze zeker: secretaressendag, dag tegen armoede,…
Er zijn er duizenden te vinden, elke dag is wel iets anders te beleven.

Hou wel rekening met volgende zaken: 

  • Niet alles past voor jouw zaak. 
    Bijvoorbeeld: 7 mei 2022 is dag van het naakt tuinieren…
  • Zorg dus dat de link met jouw logies niet te ver te zoeken is.
  • Maak je eigen top topicals: jouw startdatum vieren is ook feest voor jouw volgers!

Meer planning met Top Topicals

planning

Maak een planning

Je post makkelijker op facebook als je een planning hebt. 
Plan ook jouw planning in: wekelijks een uurtje tijd maken voor jouw communicatie is geen overbodige luxe.

In mijn geval probeer ik wekelijks op maandag alle posts voor te bereiden en tweewekelijks op vrijdag maak ik een grotere voorbereiding.

Antwoord op de comments.

Actief zijn op sociale media = actief antwoorden op reacties van jouw volgers. 

Dit heeft meerdere voordelen:

  • jouw volgers voelen zich gehoord
  • andere volgers zien dat je actief bent
  • Het is goed voor jouw algoritme: door te reageren wordt jouw post aan gemiddeld meer mensen getoond, waardoor jouw bereik dus groeit! 
    Hierdoor stijgen de groeikansen van jouw pagina.
  • Je houdt voeling met jouw pagina en volgers

Hou wel rekening met volgende zaken: 

  • Het is tijdsintensief. Probeer dit ook samen aan te pakken met meerdere mensen in jouw team. Maak goeie afspraken, dan loopt het vlot!
  • Denk vooraf na hoe je gaat reageren op negatieve comments. 
    Ga je die verbergen? Verwijderen? Geef je een tegenreactie?

Zet aan tot ACTIE

Stimuleer mensen om iets te doen via jouw facebookpagina. Er zijn verschillende mogelijkheden om in te stellen:

Schep verwachtingen met jouw posts.

Het doel van jouw posts is om de bezoeker iets bij te brengen, te leren, te laten doen…
Beperk je tot één boodschap per post en laat de bezoeker dus enkel kiezen wat jij haar/hem voorschotelt.

bereik

Hiermee wil je mensen bereiken: laat ze foto’s zien of kijken naar een video. Je bedoeling is om jouw bezoeker op facebook te laten blijven.

Conversie

Je hebt de bedoeling om mensen iets te laten doen, weg van Facebook: maak een boeking, lees deze blogpost op jouw website, …

Gebruik de hoofdingsafbeelding

Fietsen vanuit Ieper

Verdraagzaam Ieper

Welkom terug

Via jouw hoofdingsafbeelding kun je tonen wat je doet. 
Bij Toerisme Ieper passen we deze om verschillende redenen aan: een bepaald thema van ons aanbod, iets waarmee we aansluiten bij iets dat in het nieuws was of zelfs een nieuw seizoen kan voor een nieuwe hoofdingsafbeelding zorgen.

Toon wie je bent

Facebook = sociale media. Mensen weten graag wie er aan de knopjes zit. Als logiestuibater zet je hier best een foto van jezelf. Natuurlijk mag dit voor jouw vakantiewoning, B&B of hotel zijn. Deze foto wordt op computers weergegeven als 170x170 pixels, op smartphones is dat 128x128 pixels.