Marketing

Toerisme Ieper is er om jouw logies te ondersteunen.
Dat doen we op verschillende manieren:

Wat kunnen wij voor jou doen?

Wie ben ik?

Ik ben Wesley Butstraen en werk sinds mei 2018 op de dienst Toerisme van de stad Ieper.
Ik ben gek op zaken die te maken hebben met marketing en communicatie. Alhoewel ik heb geen opleiding marketing volgde, beschouw ik mezelf toch als een gedreven marketeer (verkoper). 

Het is mijn bedoeling om ‘Ieper‘ te promoten bij de rest van de wereld.
Ik kan dit niet doen zonder de aanwezigheid van goede logies. Daarom vind ik het een deel van mijn taak om jullie te ondersteunen in de marketing van jullie logies.
Via deze site kun je een basis vinden om zelf mee aan de slag te gaan. Ik gebruik voorbeelden die ik tegenkom online en offline, maar als jij zelf ook een goed voorbeeld hebt, dan mag je mij dat zeker bezorgen.

De insteek van deze pagina’s is om het basic en luchtig te houden. Wil je je toch verdiepen in marketingtermen? Ik heb er een lijstje van gemaakt dat je hier ook terugvindt.

Wat is marketing?

Er zijn honderden definities van Marketing.
Voor mij is het alle activiteiten die ervoor moet zorgen dat een bepaald product of dienst bij zoveel mogelijk klanten bekend wordt zodat, daaruit voortvloeiend, zoveel mogelijk omzet worden gegenereerd.

Je moet je dus afvragen op welke manier en welke kanalen jij jouw logies bekend maakt. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Hieronder belicht ik er enkele, die ik belangrijk vind.

De klant

Sinds het einde van de 20e eeuw staat de bezoeker, de klant, meer en meer centraal. De bezoeker is dit gewoon geworden in de maatschappij: een aanbod op maat en naar de zin van elke klant. 
Waar je vroeger op donderdagavond thuis moest zijn om ‘Dallas’ te bekijken, kies je nu op elk moment van de dag welke film of serie je wil kijken via je digitale televisie of online aanbieder zoals Netflix.

De 4 P's

Het product

Dit is de basis.
We hebben het hier over jouw product: jouw logies.

Ondertussen zijn we al goed gevorderd in de 21e eeuw. De behoeften van een klant zijn ook de laatste jaren veranderd. 
Vroeger had je meestal voldoende met een goede ligging, een goed bed, degelijk ontbijt en was je prijs niet te hoog.
Jaar na jaar worden de verwachtingen van jouw gasten hoger en hoger: degelijke (gratis WIFI) is één van deze zaken.
Maar ook de beleving die jouw logies geeft aan jouw gast: hoe ervaren ze het bezoek… 

Conclusie: check eens (of laat iemand anders checken) of jouw aanbod voldoet aan de verwachtingen van een gemiddelde bezoeker.

De prijs

Afhankelijk van hoe sterk jouw product is, kun je daar een prijs op plakken.
Heb je uitzonderlijke zaken, die uniek zijn voor elke bezoeker?
Dan kun je daar een hogere prijs voor betalen dan een kamer waarvan er 13 in een dozijn zijn.

Is de beleving van jouw product sterk aanwezig? Dan kun je makkelijker een hogere prijs rekenen.

De plaats

Wat is jouw plaats in deze wereld?
Welke boodschap geef je mee? 
Ben jij ééntje in het rijtje of spring er er ergens uit?

Dit kan bijvoorbeeld met een unieke vakantiewoning (zoals Bed in Boat), een speciaal thema (zoals Barak De Vinck of het kampeerautoterrein) of het ontbijt dat bestaat uit lokale producten? 

 

De promotie

Marketingcommunicatie: waar maak jij promotie voor jouw logies?

Waar is jouw logies te vinden, offline en online?
Heb je een brochure? Adverteer je in magazines? Maak je af en toe persberichten om zelf in de media te komen?
Heb je een website? Een facebookpagina? Instagram-account? Linked-in pagina of ben je zelfs te vinden op TikTok?