Kom uit je kot

Waarom is het NU het moment om jouw communicatie een extra boost te geven? En hoe doe je dat?

Hoe een probleem een opportuniteit werd...

Zoals iedereen weet, kijk ik heel vaak naar de cijfers van onze website. Welke pagina’s worden bekeken? Hoeveel keer? Hoe lang blijven mensen op onze website?…

Vorig weekend was er een probleem met onze analytics op de website. Een foutje van onze webbouwer, dat ik vrijdag 9 juli om 17.30 uur opmerkte.
Het probleem startte dinsdag 6 of woensdag 7 juli en zorgde ervoor dat ik een aantal dagen ‘data’ van onze website mis. Jammer, maar het is zo…
12 juli werd het probleem opgelost. Mijn reflex is dan om dit toch wat nauwer in de gaten te houden.

En wat ik toen zag, geloof je nooit...

Toen ik de cijfers maandag opnieuw zag binnenkomen, dacht ik dat er opnieuw iets fout liep. Maar ook dinsdag en woensdag merkte ik dat de cijfers hoog bleven en ging ik op onderzoek.

Welke cijfers zag ik?

  • In de afbeelding heb ik een aantal zaken aangeduid.
  • De periode: 1 juni tot en met 14 juli
  • De pijl en de dip
    De fout bij de webbouwer is duidelijk te zien: 0 resultaten van donderdag tot zondag
  • /stille-genieper: onze pagina met het logiesoverzicht.

Mijn gedachtengang:
Er is een duidelijke stijging in onze paginabezoeken. Deze stijging is een verdubbeling op dit moment. Dat valt nog meer op door de nulmeting de dagen ervoor.
De volgorde van de meest bezochte pagina’s:

  1. Homepagina, logisch 
  2. Last Post, logisch want is top of mind bij een bezoek aan Ieper
  3. Activiteiten: wat is er te doen de komende dagen/weken
  4. WO1, blijft nog altijd het belangrijkste thema
  5. Stille-genieper: mensen kijken voor inspiratie voor een verblijf.
  6. restaurants: wat kunnen we eten tijdens ons verblijf?
  7. wandelen
  8. fietsen

Dit toont de logische gedachtengang van de ‘gemiddelde’ bezoeker.
Bij de pagina /stille-genieper merk je het volgende: 

  • een redelijk lange tijd op de pagina (anderhalve minuut).
    Ongeveer 50% unieke paginaweergaven: de mensen gaan dus meer dan 1x deze pagina bekijken, wat duidt op grotere interesse.
  • Ongeveer 20% instappunten: deze mensen komen via een zoekopdracht op deze pagina. Bvb slapen in Ieper / overnachten /…
  • 40% bounce: 60% gaat dus na deze pagina nog andere pagina’s bekijken
  • 25% uitstappercentage: 75% van de bezoekers verlaat onze site via een andere pagina.

Maar hoe komt dat plots?

Ik zie enkele redenen in onze omgeving.

  1. De situatie in het buitenland.
    Sinds het begin van de vakantie kwamen meer en meer berichten over stijgende cijfers in het buitenland. Spanje, Portugal, Nederland en ook Frankrijk bleken plots minder interessant om deze zomer last-minute alsnog een vakantie te boeken.
  2. Het weer in België
    Wat op dit moment gebeurt in de Ardennen (14/15 juli) is verschrikkelijk en wensen we niemand toe.
    Maar dit is ook een reden waarom mensen op dit moment andere bestemmingen te overwegen. Frank Deboosere meldde in zijn weerbericht dat West-Vlaanderen en de kust droog blijven de hele week.
  3. De kust zit vol
    De Ardennen en de Kust zijn de grootste vakantiebestemmingen in eigen land. Maar als je nu nog iets moet vinden aan de kust… Bonne chance! Dus gaan mensen op zoek naar iets anders. 
    En daar hebben wij ons goed gepositioneerd: de parel in de Westhoek, op een steenworp van de kust. Rustig, maar toch voldoende om te beleven.

Smeed het ijzer wanneer het heet is

Mijn conclusie:

Op dit moment zijn heel wat mensen in ‘overwegingsfase’ om het met marketingtermen te zeggen.
Dat wil zeggen dat ze overwegen om naar Ieper te komen.
MAAR: ze zoeken hoogstwaarschijnlijk ook nog andere bestemmingen op…
Het is dus belangrijk om samen te werken en Ieper nog meer onder de aandacht te brengen.

Hoe kunnen we samenwerken?

Vanuit toerisme blijven onze advertenties lopen. 
Er komen ook wat extra advertenties (Youtube en Google Display Ads).
Op deze manier worden mensen ook op andere plaatsen in contact gebracht met Ieper.

Wat kunnen de Ieperse logies doen?

Maak lawaai!
Kom uit je kot!

Zet de komende dagen en weken EXTRA in op jouw digitale communicatie.
Maak berichten voor facebook, instagram en plaats je website in de kijker.

 

Gratis inspiratie

Wat kun je over jezelf vertellen?

  1. Toon foto’s van jouw kamers / logies
  2. Heb je een bedrijfsfilmpje? Zet het op facebook.
    Geen bedrijfsfilmpje? Gebruik dan deze…
  3. Stel jezelf of je werknemers voor.
  4. Waar komt de naam van jouw logies vandaan?
  5. Wat is de reden waarom mensen bij jou moeten overnachten?
  6. Relance-actie: vertel mensen wat ze kunnen ontvangen bij een RECHTREEKSE boeking.
    Splits deze berichten op. Maak bvb een apart bericht over het bezoek aan de Kazematten, een apart bericht over de wekelijkse wandeling, een apart bericht over de kortingsbon (waar zou jij zelf gaan met deze bon?),…

Vertel wat jouw gasten kunnen doen in Ieper:

  1. Vertel over jouw favoriete wandelingen.
  2. Vertel over jouw favoriete fietstochten.
  3. Zet de musea in de aandacht: In Flanders Fields Museum, Yper Museum, Hooge Crater, Mergelynck Museum.
  4. Maak een post over POES.
  5. Kindvriendelijkheid: Kattenjacht, Speuren met Siper, Droommuseum van Dre (IFFM), familieparcours met de Hooge Boys (Hooge Crater), opleiding Lakei (elke zondag in een vakantie).
  6. Nieuwe audiotours in het IFFM.
  7. Nieuwe artist in resident in het IFFM.
  8. Deel jouw restaurant-tips (en vraag dat restaurant dan ook om een post te maken over jouw logies, want sharing is caring).
  9. De Last Post: wat zijn de richtlijnen?
  10. Gebruik de foto’s van het logiesportaal.

Heb je vragen?

Stel ze via het logiesportaal op facebook.